9/29/2019

Geyik Testi ve ESP Ne İşe Yarar?

Aracın ani direksiyon kırma hareketlerine verilen reaksiyonu tartmak için kukalarla “S” biçimi verilmiş slalom tek parkurda yapılan ve aracın devrilme eğilimi ile ilgili malumat veren testlere Geyik Testi adı verilir.

İsviçrelilerin buluş olduğu Geyik testi, 1997’de Mercedes A serisinin bu testte takla atması ile tanınmış oldu. Yeniden Jeep Grand Cherokee’nin 2012 seneninde devrilmenin eşiğinden dönmesi yeniden bu testi gündeme getirmişti. Toyota Hilux’un da bu testle başının dertte olduğunu söyleyebiliriz.

ESP Nedir?

Artık araç alt yapılarında standart donanım teması sunulan ESP, otomobillerin güvenilir seyir etmesi için ihtiyaç duyulan tek düzenek durumuna geldi.ESP tek uygulama teması algılanabilir.Elektronik Kararlılık Programı’nın kısaltması ESP’dir. Bu düzenin emelinin, aracın kötü yol şartlarından negatif istikamette etkilenmemesini sağlamaktır. ESP, geyik testi gibi ani mani aşma manevralarında aracın stabilitesini pozitif etkilemektedir.

ESP Nasıl Çalışıyor?

ESP, motorun işletim sistemine müdahale ederek; her tek tekerleğe değişik basınç gönderilmesini sağlar. Yani tekerleklere yapılan basınçlar, 4 tekerlek için makul olacak şeklinde ayarlanır. Böylece değişik tekerlekler için değişik fren şiddeti sağlanır.

Bu şeklinde otomobilinizle virajlara sert ya da süratli dahi girseniz; virajlarda savrulmalara ve istikamet kaybetmelere maruz kalmazsınız ve güvenilir tek şeklinde yolunuza devam edersiniz. Düz yolda izlerken karşılaşılması tahmin edilen olan önler ya da hayvanlar nedeni ile ani direksiyon hareketleri yapsanız da otomobiliz aynısı şeritte ve güvenle seyir etmeye devam eder.