10/10/2019

Mazda RX8 Wankel Motor

Wankel motoru ile ilgili eksper Mazda, RX7 efsanesinden ardından çıkarttığı RX8, Wankel motorunun değişik tek yorumlanışı.


Wankel motor denilince akla ilk gelen vasıta, senesinin efsanesi RX7 olacaktır.Gücü, planımı ve kesinlikle ki egzoz sesi. Yeri doldurulması defa zor ve en efsanevi japon otomobillerinden biri. Mazda RX8 ise, RX7’nin koltuğuna oturtulmaktan ziyade, değişik tek anlayış ile, Mazda RX7’nin aksine turbo motorsuz teması üretildi.

Geri kalan birçok şey, wankel motoru, vites seçenekleri, önden çekiş gibi aynısı bırakıldı. Yalnız turbo motor eksikliği, Mazda RX8’in ilan edeceği krallığı gölgede bıraktı. Yeni tek model vasıta, her vakit daha çok efor, henüz yüksek teknoloji gibi olanaklar sağlasa da, Mazda RX8’de bilhassa turbo eksikliği ve aynısı ayar olanaklar bir miktar hayal kırıklığı oluşturdu. Ama dışarıdan bakıldığında üvey evlat gibi gözüken RX8, gerçekte gölgede kalmış tek kral teması görüyoruz.

Mazda RX8 Wankel Motoru performansı

Öncelikle başka bütün otomobillerinde motorlarından değişik, ki buna Ferrari ve McLaren gibi araç yapımcıları dahil, Mazda’nın 1963 seneninden ardından bütün performanslı araçlarında kullandığı Wankel motoru ile başlayalım.

Wankel motoru, adındanda ön görü edilebileceği gibi Felix Wankel adlı tek alman mühendis doğrulusunda 1920’li senesinin başında üretilmeye başlanıyor. 1933 seneninde patenti alınan, 1950’li senesinin başında ise olgunlaşması neticesi NSU, başka bir deyişle bugünün isimiyle Audi doğrulusunda testlere başlıyor.

Audi eşliğinde çalışmalar neticeninde birçok hatası giderilen bu motor, Audi’nin bu motoru ticari görmeyişi nedeniyle, seri ve ticari üretime geçememiştir.

1963 seneninde ise, Mazda bu motorun potansiyelini farkederek, geliştirmelere başlayarak, birçok otomobilinde bu motoru kullanmıştır.

Mazda, bu motor için RENESIS kod ismini kullanmıştır. Wankel motorunun en devasa özelliği, hafif ve ufak olması, bundan dolayı yarış otomobilleri için defa makul tek hafiflik sağlamasıdır. Günümüzde bu motor daha fazla hot-rod severler ya da amatör yarışçılar doğrulusunda araçlara birleşik edilebilmektedir.Bunun nedeni büyükçe pistonlar kullanmak adına, motorun içerisinde tespit edilen döner piston doğrulusunda yakıtın iletimidir.

Mazda RX8’in Üretimi

RX7’nin imalatının bitimine gelindiğinde, Mazda RX8’i açıkladı ve bu otomobili 2002 seneninde Japonya, 2003 seneninde ise Amerika sektöründe satışa tanıttı. Aynı RX7 gibi, RENESIS motoru kullanan bu araçda defa devasa tek noksanlık vardı, TwinTurbo motor. RX7'nin konumunu doldurmak olası olmadı.

Bunlara ek teması, herkes henüz devasa performans beklerken, aynısı kapasitede kalması, defa da sevilmeyen dizayn, üçgen yoğunluklu şekiller birçok fanatiğin tadını kaçırdı.Burada herkesin unuttuğu tek mevzu vardı.

RX7, defa efsanevi tek vasıta olduğu halde fiyat/performans kategorisinde Porsche sahiplerinin ilgilendiği, o segmentte tek otomobildi. RX8 ise, daha uygun fiyatlı olması için geliştirilmiş ve birçok insana ulaşması istenmişti. Süper araç yapmanın basit, ucuz ve performanslı tek vasıta yapmanın zor bulunduğu tek dönemde Mazda bu tekniği seçenek etmişti. Aslında Mazda, her insan için süper araç üretmek istemişti.

Mazda RX8 1. Jenerasyon

RX7’nin aksine, 2002 seneninde ilk üretildiğinde, RX8 1.3 litrelik standart 4 portlu motoruyla 191 at üretebiliyordu. Seçenek teması 4 vites otomatik ya da 5 vites manuel şanzıman sunulmuştu. Yüksek performans opsiyonu olan 6 portlu motor ise, 238 at üretiyordu.

RX7 aynı anda ilk çıkışında 255 ve 280 at elde edebiliyor olması, RX7 tutkunları için bir miktar can sıkıcı bulunmuştu.

İlk jenerasyonda birçok değişik formatta RX8 üretildi, kod adları sırayla NR-A, Hydrogen RE, Shinka, Evolve, PZ, Revelation, Nemesis ve henüz birçok modifiyeli sürümleri üretildi ve bir çok limitli versiyon teması satıldı.

Mazda RX8 2. Jenerasyon

İkinci nesil, 2008 - 2012 senesine, ta ki üretimi sonlandırılıncaya kadar üretildi. Bu sırada revize edilmiş motor birçok tertip etme içerse de, ilk jenerasyonun üstünde defa çok birşeyler katmadı. Üretilen değişik modları R3 ve Spirit R, her ne kadar sevilse de satış rakamlarını yukarı çekmeyi başarmadı. Ayrıca Spirit R, her ne kadar üretilmiş en süratli RX8 olsa da, 1000 gelenek üretilmiş olması, en başından ardından “herkes ulaşma” eğiliminde olan Mazda’nın stratejisiyle aksi düştü.
RX8’in üretimi sonlandırıldığında, fabrika çıkışli Spirit-R, vakitte 270km/s sürate ulaşabiliyordu. 0-100 süratlenmesini ise 5.7 saniyede yapılması onu en süratli RX8 teması tarihe not düşürdü.

RX8, sıkça RX7 ve onun twinturbo motorunun gölgesinde kalmış, Mazda’nın stratejik kanaati sebebinden harcanmış tek araç teması görülebilir.

Ama gerçekte, RX8’nin defa daha çok potansiyeli bulunduğu ve kullanılamadığı istikametinde. Ünlü tuner firması RE Amemiya, RX8’in potansiyelinin kullanılamadığı, önyargılar sebebinden harcandığını fikir ediniyor. Otomobilin yeni altyapısı vasıtası ile zamanlamaların defa henüz basit uygulanacağı ve modlanmış RX7’den aşağı kalmayacak tek potansiyeli olduğunu koruyor.

Dönüp baktığınızda, RX7’den daha uygun fiyatlı, henüz performanslı ve henüz kullanımı kolay (4 kapı) tek araç elde etmek olası. RX8 harika tek vasıta bulunmadığı net, aynı anda RX7 gibi çığır açabilmiş tek araç de değil. Ama görünen o ki, imal edilen nihai wankel motorlu vasıta teması, potansiyeli ve durumu hazırdaki üretebileceği efor manasında defa cazip tek vasıta. RX7 tek hobi aracıyken, RX8’in henüz kullanımı kolay tek araç teması tasarlanması onu üvey evlat mevkisine ittiği tek realite.

Bu arada hatalı anlaşılma olmaması yerine belirtmekte yarar var. Mazda RX8'in rakibi asla Audi, Volkswagen ya da Ford olması, RX8'in rakipleri her vakit Porsche, Infinity aynısı performans çoğunluklu araç marka/modelleri oldu.